Fragmenty SEO 2024 - 4. díl

Po turbulentních změnách v letních měsících přichází závěr roku, který slibuje další zásadní posuny. Google čelí otázkám o kvalitě obsahu a dopadu svých aktualizací, zatímco umělá inteligence stále více ovlivňuje vyhledávání. Co přinesou poslední měsíce roku 2024? Jaké trendy budou klíčové pro nadcházející rok 2025?

Říjen 2024

Umí Google poznat kvalitní obsah?

Dne 29. října 2024 uspořádal Google v Mountain View v Kalifornii setkání tvůrců obsahu a vedoucích pracovníků v oboru – Web Creator Summit. Cílem této akce bylo podpořit otevřený dialog o současném stavu vyhledávání a zabývat se obavami tvůrců, jejichž obsah byl postižen nedávnými aktualizacemi algoritmů.

Důležitým tématem byla aktualizace helpful content (HCU = Helpful Content Update), která je určena k tomu, aby se ve výsledcích vyhledávání umísťoval původní a užitečný obsah – „psaný lidmi pro lidi“.

Mnoho účastníků Web Creator Summit, kterým se přezdívá „oběti HCU", vyjádřilo své rozčarování nad dopadem této aktualizace na jejich weby. Uvedli, že zaznamenali výrazný propad v umístění ve vyhledávačích i pokles návštěvnosti, přestože vytvořili obsah, který považují za kvalitní a zaměřený na uživatele.

Pandu Nayak, viceprezident pro Vyhledávání ve společnosti Google, uznal, že se tvůrci snaží, ale zároveň jim nemůže nabídnout žádné záruky: „Musím říct, že je mi to skutečně líto, není to vůbec dobré. Nemohu vám ale dát žádné záruky, zda se vaše weby zotaví, nebo ne. To by bylo ode mě nezodpovědné." Podrobné informace najdete v: Luis Rijo, „Google's Web Creator Summit: A recap of insights and update".

Google rozšířil počet zemí, ve kterých se budou spouštět přehledy od umělé inteligence (AI Overviews). Tyto přehledy budou nyní dostupné ve více než 100 zemích světa a také v dalších jazycích, jako je španělština, portugalština, indonéština a hindština.

Společnost OpenAI spustila službu ChatGPT Search. Při spuštění byla tato služba dostupná pouze pro placené předplatitele. Od 16. 12. 2024 je pro všechny přihlášené uživatele zdarma.

Listopad 2024

Dne 11. 11. 2024 byla spuštěna třetí velká aktualizace na Googlu v tomto roce: November 2024 Core Update. V den spuštění této aktualizace Google na LinkedInu oznámil: „Cílem této aktualizace je nadále zlepšovat kvalitu výsledků vyhledávání tím, že budeme zobrazovat více obsahu, který lidé považují za opravdu užitečný, a méně obsahu, který byl vytvořen jen proto, aby dobře fungoval ve Vyhledávání.

Google aktualizoval své zásady týkající se zneužívání reputace webu. „Jasně říkáme, že používání obsahu třetích stran na webu ve snaze využívat hodnoticí signály webu je porušením těchto zásad - bez ohledu na to, zda se na obsahu podílí první strana nebo zda na něj dohlíží. (...) Zneužívání reputace webu je praktika, kdy se na nějakém webu zveřejňují stránky třetích stran, aby zneužily pozice ve vyhledávání tím, že budou využívat hodnoticí signály hostitelského webu. Když posuzujeme, zda došlo k porušení našich zásad, přihlížíme k mnoha různým hlediskům (a nebereme v potaz pouze tvrzení webu o tom, jak byl obsah vytvořen), abychom zjistili, zda obsah třetích stran nezneužívá reputaci webu."

„(...) máme také systémy a metody určené k tomu, abychom rozpoznali, zda je nějaká část webu samostatná nebo výrazně odlišná od hlavního obsahu webu." Zdroj: Google Search Central Blog: Chris Nelson, „Updating our site reputation abuse policy".

Fragmenty SEO 2024 - 4. díl

Prosinec 2024

Dne 5. 12. 2024 byla ukončena třetí veliká aktualizace vyhledávacích algoritmů: November 2024 Core Update.

Na konferenci DealBook Summit, která se konala 4. 12. 2024 v Lincolnově středisku v New Yorku, poskytl šéf společnosti Google Sundar Pichai rozhovor americkému novináři Andrew Ross Sorkinovi z New York Times.

„Samotné vyhledávání se v roce 2025 bude nadále zásadním způsobem měnit. Budeme schopni řešit složitější otázky než kdykoli předtím. Myslím, že už na začátku roku 2025 budete překvapeni, jaké nové věci dokáže vyhledávání ve srovnání s tím, kde je dnes."

„Podívejte se, co se stalo v posledních několika letech: máme přehledy generované umělou inteligencí [AI overviews] a Gemini jen ve vyhledávání využívá více než miliarda uživatelů. A to mám pocit, že jsme teprve na začátku."

„Ve světě, který vás zaplavuje obsahem, se snažíte najít obsah, který je důvěryhodný a natolik smysluplný, že jej budete moci spolehlivě využívat. Myslím, že to bude čím dál tím důležitější.“ Zdroj: Danny Goodwin, „Google CEO Sundar Pichai: Search will profoundly change in 2025".

Nejnovější průzkum Randa Fishkina a společnosti SparkToro se zabýval tím, jak lidé používají Google.

– Analýza 332 milionů vyhledávacích dotazů za 21 měsíců (leden 2023 – září 2024) z cca 130 tisíc mobilních i desktopových zařízení ve Spojených státech.

– Společnost Google si už 15 let udržuje více než 90 % celosvětový podíl na trhu vyhledávání. Ani nástup nástrojů umělé inteligence nedokázal toto číslo (zatím) snížit. Tyto nástroje získávají < 9 % veškeré návštěvnosti, ale posílají více než 60 % odkazující návštěvnosti na jiné weby.

– Rozložení vyhledávacích záměrů: 51 % informačních, 33 % navigačních, 14,5 % komerčních a 0,69 % transakčních dotazů.

Dne 12. prosince 2024 Google spustil čtvrtou aktualizaci vyhledávacích algoritmů a hodnoticích systém: December 2024 core update. Ukončena byla velmi brzo: 18. prosince 2024. Německá SEO konzultantka Dani Leitner v komentáři na LinkedInu žertem řekla, že je tedy ještě čas na Christmas Core Update 2024. Na to John Mueller reagoval slovy: „Dani, nezakřikněte to."

Jonathan Jones napsal výborný článek o konferenci Google Search Central v Curychu, která se konala 12. prosince 2024.

Během konference se neustále připomínalo, že vždy máme mít na prvním místě své publikum: „Pokud píšete pouze pro Google, něco podstatného vám uniká. Vždy se ptejte sami sebe: ‚Přistupoval bych takto ke svým čtenářům, kdyby tu Google nebyl?'"

Diskutovalo se také o úloze umělé inteligence při tvorbě obsahu: „Směřujeme k produkování obsahu pomocí umělé inteligence?" Martin Splitt z Googlu odpověděl: „Doufejme, že ne. AI může při tvorbě obsahu pomáhat, ale úplné nahrazení lidského obsahu se často vymstí. Nic nemůže nahradit interakci mezi lidmi a tvorbu obsahu pro lidi."

„(…) podadresáře nebo sekce na doméně, které se výrazně odchylují od jejího hlavního účelu, například ty, které se zaměřují na affiliate obsah nebo na nějaké specializované téma na trhu, mohou být považovány za samostatné subjekty. Tyto části nesmí těžit z autority hlavního webu a budou si muset vybudovat vlastní důvěryhodnost a relevanci.“ Zdroj: Jonathan Jones, „The Google Search Central Conference December 2024 – Q&A Edition: Highlights from Zurich".