Během letních měsíců se SEO svět potýkal s dalšími zásadními změnami. Studie ukázala, že většina vyhledávání na Googlu končí bez prokliku na webové stránky, což vyvolává otázky o budoucnosti organické návštěvnosti. Google zároveň vydal další velkou aktualizaci algoritmů a zpřísnil pravidla proti spamu. Jaký dopad budou mít tyto změny na viditelnost webů ve vyhledávání?
Červenec 2024
Většina vyhledávání na Googlu končí bez prokliku (zero-click search): 58,5 % v USA a 59,7 % v EU.
Tvrdí to studie, jejíž výsledky publikoval Rand Fishkin. ředitel a spoluzakladatel společnosti SparkToro. Data byla získána v období od září 2022 do května 2024.
Jako vyhledávání s tzv. „nulovými prokliky" se označuje vyhledávání, kdy uživatelé ukončí relaci nebo zadají nový dotaz, aniž by klikli na jakýkoli výsledek v SERPu.
Přestože nejsou tato data bezchybná, mohou nám pomoci porozumět tomu, jakým směrem se vyvíjí chování uživatelů vyhledávačů v době, kdy se Google stává spíše „odpovídačem" než vyhledávačem. Odkaz na zmíněnou studii: Rand Fishkin, „2024 Zero-Click Search Study: For every 1,000 EU Google Searches, only 374 clicks go to the Open Web. In the US, it’s 360".
Procházeno – momentálně neindexováno“
Na konferenci SERP Conf 2024 v Bulharsku v květnu 2024 poskytl Gary Illyes ze společnosti Google rozhovor, v němž mluvil mimo jiné o možných příčinách stavu „Procházeno – momentálně neindexováno".
Během živého rozhovoru se někdo zeptal: „Může to být proto, že procházená stránka se až příliš podobá stránkám, které už v indexu jsou?" Gary Illyes odpověděl, že to může být jedním z důvodů, proč stránka není indexována, ale jsou tu i jiné důvody:
- Stejný obsah existuje na jiném webu, který má lepší signály.
- Celkové problémy s kvalitou webu.
- Technické nedostatky.
Nápověda služby Google Search Console není v tomto ohledu příliš sdílná: „Google stránku prošel, ale neindexoval ji. V budoucnu může být indexována, ale nemusí. Adresu URL není potřeba k procházení odesílat znovu.“ Zdroj: „Google Explains Reasons For Crawled Not Indexed". Publikováno: 3. 7. 2024
Srpen 2024
Google spustil 15. 8. 2024 druhou aktualizaci vyhledávacích algoritmů a hodnoticích systémů: August 2024 core update. Zároveň s jejím spuštěním byl aktualizován dokument „Google Search's core updates and your website".
V dokumentu „Google Search's core updates and your website" se říká:
„Několikrát za rok děláme důležité, velké úpravy našich vyhledávacích algoritmů a systémů. Označujeme je jako ‚core updates (...). Cílem těchto aktualizací je zajistit, abychom mohli plnit naše poslání: poskytovat uživatelům užitečné a spolehlivé výsledky."
„Jedním ze způsobů, jak přemýšlet o core update, je představit si, že vás přítel požádá, abyste mu doporučili, kam jít na skvělé jídlo. Máte sice seznam 20 oblíbených restaurací, ale od roku 2019, kdy jste ho vytvořili, se situace změnila. Některé nové restaurace, které dříve neexistovaly, jsou nyní kandidáty na zařazení do vašeho seznamu. Možná některé restaurace přehodnotíte a zjistíte, že se na seznamu posunou na vyšší místo, protože máte s nimi pozitivní zkušenost, nebo přihlédnete k tomu, že váš přítel dává přednost restauracím, kam může i se psem. Seznam se bude měnit a restaurace, které se posunou dolů, nemusí být nutně ‚špatné‘; jen se do vašeho seznamu dostanou jiné restaurace." Zdroj: Google Search Central: „Google Search's core updates and your website" (verze: 15. 8. 2024).
Září 2024
Google dne 25. 9. 2024 aktualizoval svůj dokument Zásady týkající se spamu ve webovém vyhledávání Google [Spam policies for Google web search].
Obcházení těchto zásad může vést k horšímu umístění webových stránek nebo dokonce k úplné ztrátě pozic ve výsledcích vyhledávání. Například byl rozšířen text úvodního odstavce o definici webového spamu:
„V kontextu Vyhledávání Google se spamem rozumí webový obsah, který má oklamat uživatele nebo manipulovat s našimi vyhledávacími systémy, aby se mohl umísťovat na předních pozicích. Naše zásady týkající se spamu pomáhají chránit uživatele a zlepšovat kvalitu výsledků vyhledávání. (...)."
Dne 3. 9. 2024 byla ukončena druhá velká aktualizace vyhledávacích algoritmů na Googlu: August 2024 Core Update. Tato aktualizace přihlédla ke zpětné vazbě, kterou Google dostal od některých tvůrců webů v průběhu několika minulých měsíců. Také se zaměřila na malé nebo nezávislé weby, které vytvářejí užitečný a původní obsah na relevantní vyhledávací dotazy.
Po turbulentních změnách v letních měsících přichází závěr roku, který slibuje další zásadní posuny. Google čelí otázkám o kvalitě obsahu a dopadu svých aktualizací, zatímco umělá inteligence stále více ovlivňuje vyhledávání. Co přinesou poslední měsíce roku 2024? Jaké trendy budou klíčové pro nadcházející rok 2025?
Těšit se tak můžete na poslední díl našich SEO fragmentů pro rok 2024.